"Kotyora" Rumca değil Türkçeymiş
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyat Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Necati Demir, 'Kotyora' isminin Rumca değil, Türkçe olduğunu belirterek, "Kutlarla ilgili yer isimlerinin yoğunlaştığı...

Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyat Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Necati Demir, 'Kotyora' isminin Rumca değil, Türkçe olduğunu belirterek, "Kutlarla ilgili yer isimlerinin yoğunlaştığı bölgeye dikkat edilirse Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi ile komşu yörelerde yoğun olarak Kut Türklerinin yerleştiği kendiliğinden ortaya çıkmaktadır" dedi.


Ordu ilinin tarihi kaynaklardaki adı olan 'Cotyora/Kotyora' adının bazı kesimler tarafından ısrarla Rumca okunmaya çalışıldığını, Türk tarihçilerinin de 'yabancıların dümen suyuna' girdiğini belirten Prof. Dr. Necati Demir, Ordu ilinin M.Ö. 400 yılından önce şehir merkezinin 5 kilometre dışında olan halk arasında Bozukkale olarak bilinen bölgede 'Kotyora' (Kut Yöresi) adıyla kurulduğunu hatırlattı.

   Kut Türklerinin M.Ö.2500-2400 yıllarında Hazar Gölü çevresinde otururken batıya göçen ve Türkçe konuşan bir kavim olduğunu ifade eden Prof. Dr. Demir, "Kut kavminin Türk kökenli olduğunu ünlü Sümerolog Prof. Dr. Benna Landsberger, 1937'de yapılan Tarih Kurultayı'nda Atatürk'ün huzurunda bizzat söylemiştir. Pek çok bilim adamı Kut Türklerinin kullandığı dilin Ural-Altay dillerinin bir parçası olduğunu kabul etmiştir" dedi.

"YUNAN TACİRLER MİSYONERLİK YAPTI"
Karadeniz kıyı şehirlerinin kuruluşunun temeline inildiğinde yörenin 'doğal liman' özelliği taşımasından kaynaklandığını kaydeden Prof. Dr. Necati Demir, şunları belirtti:
"Şehrin buraya kurulmasının tek nedeni çevrede doğal liman olacak tek yer oluşundan kaynaklanmaktadır. Karadeniz Bölgesi'ndeki bugünkü şehir merkezlerinin pek çoğunun kuruluşunun temelinde de Kotyora'da olduğu gibi aynı sebep yatmaktadır.

    Sinop, Samsun, Ünye, Bolaman, Kotyora (Ordu), Giresun, Tirebolu, Trabzon şehir merkezlerinin kuruluşu tamamıyla doğal limanla ilgilidir.

   Bu bölgeye Hz. İsa'nın doğumundan çok önceleri Turan/Türk boyları gelip yerleşmiş, madencilik, tarım ve hayvancılıkla uğraşmakta idiler.

    Özellikle maden konusunda dünyanın en önde gelen bölgesi M.Ö. yıllarda Orta Karadeniz Bölgesi'dir.

   Sakaların Halip boyu, bu bölgede yaşamaktadırlar ve dünyaya demircilikleri ile ün salmışlardır. Dış dünyadan pek çok millet, bu durumu öğrenince gemilerle Karadeniz Bölgesi'ne gelmekte, gemilerini doğal limanlara demirlemektedir.

   İç kesimlerde yerleşen halk, ürettikleri ürünleri bu gemilerin demirlediği limanlara getirmiş, burada mal mübadelesinde bulunmuştur.

  Zamanla doğal limanların çevresi kalabalıklaşmış, bir pazar haline gelmiş; böylece günümüz modern şehirlerin temeli atılmıştır. Yörede yaşayan yerli halkın (Turan/Türk), yazdığı kaynaklar günümüze ulaşamamıştır.

    Yabancıların yazdıklarından bir kısmı ise korunmuştur. Onlar bu bölgenin tanıtımını kendi bakış açısına göre yazdıkları için Karadeniz Bölgesi ile ilgili tarih yabancıların yazdıklarına göre şekillenmiştir. Özellikle Yunan tacirler buralara gelip ticaret yapmışlar, misyonerlik faaliyetlerinden de geri durmamışlardır.

   Sonuç itibariyle Karadeniz'in kıyı şeridindeki şehirlerin ticari bir temelden öte gitmemesine rağmen, Yunanlılar kurmuş gibi işlenmiştir. Günümüzde de aynı yalanlar yine misyonerler vasıtasıyla halka anlatılmakta, gerçeği bilmeyen Türk insanı da bunlara inanmak zorunda kalmaktadır."

"KARADENİZ TÜRK YURDU VE MİRASIDIR"
Yöre isimlerine bakıldığında Ordu'nun bir Türk yurdu ve mirası olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Necati Demir, şöyle devam etti:
"Ordu ili Kut Yorası/Yöresi adı ile Kut Türklerinin mirasıdır.

   Ordu'da Kutlarla ilgili başka yer adları da bulunmaktadır. 1455'te Ordu'da Kutlucalu, Kutlulu (Bolaman), Kutlulu (Bozat) adlı karyeler bulunmaktadır. Ordu'ya bağlı Mesudiye ilçesinin Derinçay köyünün eski ismi ise Kotana'dır. Trabzon iline bağlı Çaykara'nın Demirli köyünün eski ismi Kotu'dur.

  Araklı ilçesi Turnalı, İyisu, Pervane köylerinin ortasındaki tepenin ismi Kudula'dır. Trabzon'un yaylalarından birinin adı Kuti'dir. Trabzon Yomralı'ya
bağlı Oymalı köyünün değiştirilmeden önceki ismi Kodil, Maçka'nın Ormaniçi köyünün adı ise Kodila'dır. Gümüşhane Merkez Dibekli köyünün eski kayıtlardaki ismi Kodilbahçe'dir.

   Erzurum'un Şenkaya ilçesine bağlı Atyolu köyünün eski adı Kod, Erzurum-merkez Taşpınar köyünün eski ismi Kotanis'tir. Kars'ın Çıldır ilçesine bağlı Damlıca köyünün eski adı Kodamik, Sabaholdu köyününki ise Kodas'tır. Tunceli'nin Ovacık ilçesine bağlı Paşadüzü'nün adı Kodi, Ardahan'a bağlı Akyaka köyünün eski kaynaklardaki adı ise Kodishara'dır. Tokat-Reşadiye Taşloca köyünün eski kaynaklardaki ismi Kotanı'dır.

   Çorum'da Kutigin, Tokat-Sonisa'da Kutlu, Karahisar Şarki'de Kutluca, Canik'te Kutluca Baba, Kutlucaviran (Reşadiye), Bayburt'ta Kutlulapa, Malatya'da Kutludere, Bolu'da Kutluviran, Kutluboğa, Kocaeli'de Kutluca (İznik), Kutluca (Gebze) adlı yerleşim yerleri bulunmaktadır.

   Kutlarla ilgili yer isimlerinin yoğunlaştığı bölgeye dikkat edilirse Orta ve Doğu Karadeniz Bölgesi ile komşu yörelerde yoğun olarak Kut Türklerinin
yerleştiği kendiliğinden ortaya çıkmaktadır.

   Kotyora kelimesini Rumca olarak işleyen yabancı tarihçiler ve misyonerler bu durumu bir ganimet saymışlardır. Kelimeye bir anlam veremeyen Türk tarihçileri de yabancıların dümen suyuna girmişler, konuyu içinden çıkılmaz duruma sokmuşlardır."

https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.turkishstudies.net%2Fsayilar%2Fsayi4%2Fdemirnecati.pdf

http://www.ordukentgazetesi.com/ sitesinden 27.01.2020 tarihinde yazdırılmıştır.